Momenteel zijn bankoplichters actief in de regio. Het gaat om zogenaamde Bank-aan-huis-oplichters. Zojuist een klant geholpen om dit te verhelpen. De oplichters komen aan de deur om de bankpaslezer op te halen nadat ze met u mee hebben gekeken in uw computer.
De oplichter belt u en doet zich voor als iemand van uw bank. Het telefoonnummer waarmee de oplichter u belt, kan het echte nummer van uw bank zijn, maar is het niet. Dit wordt spoofing genoemd. De nep-bankmedewerker maakt u eerst bang met een smoes door bijvoorbeeld te zeggen dat er een verdachte grote betaling vanaf uw bankrekening is gedaan, dat uw computer niet meer veilig is of dat uw betaalpas of inlogapparaatje vervangen moet worden.
Wanneer uw bank u ongevraagd en onverwacht belt en u snel actie moet ondernemen (bijvoorbeeld om uw geld veilig te stellen), vraag dan naar de naam en het personeelsnummer van de medewerker. Hang op zodra u de naam en het personeelsnummer heeft genoteerd. Laat u niet wijsmaken dat het een zeer dringende noodsituatie zou zijn. Bel daarna uw bank zelf terug via een openbaar, officieel telefoonnummer dat u zelf heeft opgezocht, bijvoorbeeld via de website van uw bank, internetbankieren, in de mobiele app van uw bank of op een bankafschrift.
Voor meer info: https://www.veiligbankieren.nl/fraude/bank-aan-huis-oplichting/
Mocht u snel willen handelen, zet uw apparaat uit of haal uw netwerkkabel uit de PC dan wel zet het wifi uit op uw laptop. Heeft de beller uw systeem overgenomen, bel dan met uw bank en doe aangifte bij de politie. U kunt natuurlijk ook met ons contact opnemen.